Jaarverslagen gremia
- Raad van bestuur (RvB)
Mijzo heeft in 2024 een driehoofdige raad van bestuur.
De raad van bestuur onderhoudt goede relaties met de raad van toezicht, centrale cliëntenraad, ondernemingsraad en de professionele adviesraad. Er vindt regelmatig overleg plaats, er is sprake van een adequate informatievoorziening en, naast de hieronder genoemde vergaderingen, worden de gremia uitgenodigd voor bijvoorbeeld themabijeenkomsten en inspiratiedagen.Samenstelling raad van bestuur
De raad van bestuur bestond in 2024 uit:- Annet Boekelman-Wilhelm
- Mireille de Wee
- Patrick de Rooij
In december 2024 is vanwege pensionering afscheid genomen van bestuurder Annet Boekelman. In november heeft Patrick de Rooij zijn vertrek aangekondigd.
Besluiten & voortgang
De raad van bestuur vergadert wekelijks. Hiervan wordt een verslag gemaakt. Na afloop van elke maand worden de besluiten gedeeld via JOOST. In het hoofdstuk, ’Resultaten 2024 Mijzo’ van het Jaarbeeld 2024 worden de resultaten toegelicht.- Raad van toezicht (RvT)
De raad van toezicht houdt toezicht op het bereiken van de strategische doelstellingen van de organisatie in het licht van de maatschappelijke opgave en op de gang van zaken binnen Mijzo en haar omgeving. Daarnaast is de raad van toezicht werkgever van de raad van bestuur en bovenal een klankbord.
De raad van toezicht en bijbehorende commissies vergaderen aan de hand van een jaarplanning met de raad van bestuur. Bovendien legt de raad van toezicht locatiebezoeken af en is de raad aanwezig in vergaderingen van de centrale cliëntenraad en de ondernemingsraad. Tijdens de ontmoetingen staat het uitwisselen over waar Mijzo staat als het gaat om de uitvoering van de maatschappelijke opgave en strategie centraal. Ook bezoeken leden van de raad de inspiratiedagen van Mijzo. Tot slot zijn er twee keer per jaar informele contacten met leden van de centrale cliëntenraad en ondernemingsraad.
Samenstelling
De raad van toezicht bestaat eind 2024 uit zes leden:- Petra van den Broek
- Victor van Dijk, voorzitter
- Conny Helder (vanaf 19-12-2024)
- Philip Idenburg
- Marieke Commandeur
- Jane Cramm
De RVT wordt ondersteund door de bestuurssecretaris en de bestuursassistenten. De raad van toezicht heeft drie commissies geformeerd:
- Remuneratiecommissie: Victor van Dijk en Philip Idenburg
- Auditcommissie: Marieke Commandeur en Petra van den Broek
- Commissie kwaliteit, Innovatie en regionale samenwerking: Jane Cramm, Conny Helder en Philip Idenburg
Besluiten & voortgang
De raad van toezicht is in vergadering bijeengeweest met de raad van bestuur op 29 februari, 18 april, 26 juni, 17 september en 19 december 2024. In deze vergaderingen passeren vele onderwerpen. Hieronder volgen de belangrijkste:- Evaluatie topstructuur
- Evaluatie organisatiestructuur
- Visie wonen op zorg
- Lange termijn huisvestingsplan
- Actielijn 3 (met plezier naar het werk) is als thema besproken, onder andere de resultaten van het Medewerker Betrokkenheid Onderzoek
- Transmurale/regionale samenwerkingsverbanden
- De kaderbrief, inclusief de uitgangspunten voor de begroting
- De maandelijkse managementinformatie
- Accountantsverslag 2023
- Declaraties RvB 2023
- Het Mijzo-venster
- De Maatschappelijk Opgave 2.0
- De strategie 2025-2028
- De stand van zaken van alle innovaties binnen Mijzo
- De stand van zaken van incidenten en calamiteiten
- Cybersecurity; stand van zaken NEN7510
- Locatiebezoeken
- Overleg met CCR en OR
Aan het einde van de vergadering wordt aan alle deelnemers de mogelijkheid geboden om feedback op deze vergadering te geven.
De raad van toezicht heeft de volgende goedkeuringen verleend:
- Jaarverantwoording 2023 + decharge RvB
- Oprichting coöperatie B!nc
- Herbenoeming Marieke Commandeur, Philip Idenburg, Victor van Dijk als lid RvT per 1-10-2024. Aan hen zijn tips en tops meegegeven door de collega-RvT-leden en de RvB.
- Benoeming Conny Helder als lid RvT per 19 december 2024
- MO 2.0 en de strategie 2025-2028 en RvT committeert zich hieraan.
- Treasury jaarplan 2024/2025
- Begroting 2025
- Memo indexering WNT
- Decharge verleend voor het jaar 2024 aan vertrekkend bestuurders Annet Boekelman en Patrick de Rooij
- Centrale Cliëntenraad
De Centrale Cliëntenraad (CCR) is representatief voor de cliënten van alle locaties en doelgroepen van Mijzo. Hiertoe werkt de CCR nauw samen met de lokale cliëntenraden, onder andere door regelmatig de wensen en meningen van de lokale cliëntenraden te inventariseren. Verder stimuleert de CCR de participatie en zeggenschap van cliënten, zodat cliënten zoveel mogelijk betrokken worden bij de gang van zaken in de eigen woon- en leefomgeving en zorg- en dienstverlening. De CCR heeft advies- en instemmingsrecht met betrekking tot (voorgenomen) besluiten die de locaties overstijgen.
Op 7 november vond in de Riethorst de eerste editie van de Dag van de LCR’en & CCR van Mijzo plaats. De RvB en de CCR kijken terug op een leerzame en gezellige middag/avond die voor herhaling vatbaar is. De samenwerking en communicatie tussen de CCR en LCR zullen in 2025 versterkt worden.
Leden CCR
Dit jaar nam Rob Jonker afscheid van de CCR. Geheel onverwachts is Piet Panis overleden. Zijn inzet en impactvolle bijdragen blijven in nagedachtenis bij de raad.Dominique Mechelink (onafhankelijk voorzitter)
Eric Rookus (vicevoorzitter)
Johan de Vries
Lammert Versluis
Lia Tempelaars
René Nijrolder
Ambtelijk secretaris: Celine UbertBesluiten & voortgang
De CCR heeft in het jaar 2024 meerdere bijeenkomsten gehad met de raad van bestuur. Deze bijeenkomsten vonden plaats op: 24 januari, 28 februari, 10 april, 3 juli, 25 september en 11 december. Hieronder volgt een overzicht van enkele belangrijke thema’s die aan bod zijn gekomen:- Visie op eten & drinken
- Evaluatie organisatiestructuur
- Visie op wonen & zorg
- Gedragscode voor cliënten en naasten
- Analyse onvrijwillige zorg 2023
- Maatschappelijke opgave 2.0 en strategie 2025-2028
Adviezen op:
- Jaarbeeld 2023
- Jaarrekening 2023
- Integrale presentatie organisatiestructuur
- Maatschappelijke opgave 2.0 en strategie 2025-2028
- Toetreding Mijzo tot de coöperatie B!nc
- Document ontmoeten, afspreken en aanspreken
- Kaderbrief 2025
- Begroting 2025
Instemming op:
- Wijziging in mutatiedagen binnen de WLZ
- Aangepast rookbeleid
- Ondernemingsraad (OR)
De ondernemingsraad (OR) van Mijzo is er om samenwerking (medezeggenschap) tussen medewerkers en management mee te helpen organiseren en te monitoren, met één helder doel: zorgen dat iedereen wordt gehoord en betrokken is bij belangrijke beslissingen.
Naast formele advies- en instemmingsrechten bij beleidszaken, zoals strategienotities en investeringsbeslissingen, gelooft de OR dat besluitvorming sterker wordt door brede betrokkenheid van medewerkers uit alle disciplines. Dit versterkt niet alleen de positie van werknemers, maar ook de kwaliteit van de besluitvorming.
De OR stimuleert medewerkers om op diverse manieren invloed uit te oefenen, zoals via werkgroepen, enquêtes of andere vormen van betrokkenheid. De OR faciliteert dit en stimuleert medewerkers om mee te denken over uiteenlopende onderwerpen.Medezeggenschapsambassadeurs versterken deze verbinding en zorgen dat medewerkers een waardevolle inbreng hebben in belangrijke processen.
Verkiezingen OR
Dit jaar verliep de zittingstermijn van de leden van de OR en is afscheid genomen van vier betrokken leden: Elly Branderhorst, Marieke van den Dungen, Cecile Oostelbos en Hans van Tilborgh.Van 8 april tot 15 april vonden OR-verkiezingen plaats. Er waren veel kandidaten die interesse hadden in een rol binnen de OR. Bij deze verkiezingen werden de volgende negen OR-leden gekozen:
Rob van Raamsdonk (voorzitter)
Francis van den Eeckhout (vicevoorzitter)
Liesbeth van Boxel
Britt van Halder
Joep de Bont
Hans Duchemin
Sandra Vermeulen
Margot Kieboom
Kim KuijstersDe nieuwe OR is inmiddels gestart en zet zich in voor de belangen van alle medewerkers en de organisatie als geheel. De OR wordt ondersteund door de assistenten medezeggenschap Celine Ubert en Diane Klop.
Besluiten & voortgang
De OR heeft in het jaar 2024 meerdere bijeenkomsten gehad met de raad van bestuur. Deze bijeenkomsten vonden plaats op: 22 januari, 11 maart, 7 mei, 10 juni, 2 september, 14 oktober, en 25 december. Tijdens deze bijeenkomsten werden diverse belangrijke onderwerpen besproken. Hieronder volgt een overzicht van enkele belangrijke thema’s die aan bod zijn gekomen:- Evaluatie organisatiestructuur
- De managementrapportages en kwaliteitsvensters
- De jaarverantwoording en het jaarbeeld 2023
- Kaderbrief Mijzo 2025
- Eindrapportage Berenschot evaluatie organisatiestructuur Mijzo
- Overleg met de Raad van Toezicht
- Visie op Wonen en Zorg en Visie op Eten en Drinken
- Topstructuur
- Maatschappelijke opgave 2.0 en strategie 2025-2028
- Sluiting Mijzo Kookt
- Communicatiestrategie en vervolg
- Arbo-documenten
De OR heeft advies gegeven over de volgende onderwerpen:
- Maatschappelijke opgave 2.0 en strategie 2025-2028
- Aanstellen drie programmamanagers
- Sluiting Mijzo Kookt
- Communicatiestrategie en hervorming vakgroep
- B!nc
- Evaluatie organisatiestructuur deel 2
De OR is zo vroeg mogelijk betrokken bij deze veranderingen, de OR checkt of het proces goed is verlopen en medewerkers vroegtijdig bij veranderingen betrokken zijn geweest.
De OR heeft instemming gegeven over de volgende onderwerpen:- ADM-beleid
- Aanpassing Rookvrijbeleid
- Cameratoezicht
- Klokkenluidersregeling- klachtenregeling
- Leveranciers RI&E
- Herziening gratificatieregeling
- Document Ontmoeten, afspreken en aanspreken
- Functieprofiel directeur
- Salaris- en beloningsbeleid
- BHV-beleidsplan
- Administratieve wijzigingen Balansbudget en Reiskosten
- Professionele Adviesraad (PAR)
De Professionele Adviesraad zet zich in voor het waarborgen en verbeteren van zorg die zich richt op kwaliteit van bestaan. Met een kritische blik en het oog op de maatschappelijke opgave is de PAR proactief en verbindend vanuit een onafhankelijke rol. De PAR geeft vanuit een multidisciplinaire gedachte onderbouwde adviezen aan de raad van bestuur. De PAR zet zich in voor het vergroten van medezeggenschap over de beroepsuitoefening en werkomgeving van de zorgprofessional om werkplezier en veerkracht van de gehele beroepsgroep te bevorderen.
Leden PAR
Mirjam Bruning (voorzitter) – operationeel zorginnovator
Sanne Broeders (secretaris) – geestelijk verzorger
Claudia Cools – verpleegkundige HBO
Bregje van Toor – ergotherapeut
Gemma Smeets – medewerker welbevinden
Diane van de Wiel – verpleegkundige HBO
Sandra Slob – verpleegkundige HBO
Paula van Houdt – praktijkverpleegkundige
Angelle Schapendonk – wijkverpleegkundigeThema’s 2024
De PAR heeft in het jaar 2024 meerdere bijeenkomsten gehad met de raad van bestuur. Deze bijeenkomsten vonden plaats op: 18 januari, 11 april, 1 juli, 30 september en 5 december. Hieronder volgt een overzicht van thema’s die aan bod zijn gekomen:- Profileren PAR
- Jaarplan 2024
- PAR reglement
- Jaardocument 2023 PAR
- Betrokkenheid en aanjaagfunctie sprintsessies
- Vakmensschap en klinisch redeneren
- Maatschappelijke opgave 2.0 en strategie 2025-2028
- Visie intimiteit en seksualiteit
- Euthanasie en Bewust Stoppen met Eten en Drinken (BSTED)
- Waarborging van de expertise in Parkinson
- Faciliteren informeel samenwerken en leren
- Jaarplan PAR 2025
- Symposium 2025
Adviezen op:
- Werk- en zienswijze bij calamiteiten
- Meerwaarde Chief Nursing Officer (CNO)
- Beleid reanimeren
- PAT (Palliatief advies team)
- Webinar ‘Ambulante revalidatie en ontwikkeling van GR naar thuis’
- Verantwoordelijkheden i.v.m. vakmensschap
- Ambulante revalidatie
- Klinisch redeneren
- Maatschappelijke opgave 2.0 en strategie 2025-2028
- Gewenste en relevante vakliteratuur
- Verzorgend wassen
De in november geplande zelfevaluatie is uitgesteld naar februari 2025.
- Mijzo Praatplaat
- Organogram 2025