Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag en ben je snel op zoek naar antwoord? Om het je makkelijk te maken hebben we een overzicht gemaakt met veelgestelde vragen. Staat jouw antwoord er niet bij? Neem contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Algemeen

Mijzo vindt het belangrijk om bij te dragen aan een rookvrije samenleving. Daarom willen we dat al onze woonzorglocaties uiterlijk op 31 december 2025 rookvrij zijn.
Dit betekent dat er dan binnen niet meer gerookt mag worden. Buiten mag roken alleen nog op speciaal aangewezen plekken op het terrein van Mijzo.
Sommige cliënten kunnen niet naar buiten om te roken, bijvoorbeeld door mobiliteit of door een cognitieve beperking. In dat geval mag er nog in het eigen appartement worden gerookt. Daarover maken we duidelijke afspraken met de cliënt, de familie en de zorgmedewerkers.

Ja, dat is mogelijk. Mijzo biedt onder andere fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, diëtiek en psychologie. Op de pagina Dagbesteding en dagbehandeling vind je hierover meer informatie. Je kunt ook contact opnemen met Mijn Zorgadvies via 0162-58 20 90 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.

Mijzo biedt logeerzorg bij woonzorglocatie Oosterheem. Jouw naaste kan bij deze woonzorglocatie voor een korte periode terecht als jij als mantelzorger met vakantie gaat of even tijd nodig hebt om op adem te komen. Mijzo neemt dan tijdelijk de zorg over. Als je in aanmerking wilt komen voor logeerzorg, heb je een indicatie nodig voor de Wlz of de Wmo. Via het CIZ kun je een aanvraag doen voor een Wlz-indicatie. Je huisarts kan je hierbij helpen, of je kunt contact opnemen met een zorgadviseur van Mijzo. Ondersteuning vanuit de Wmo kun je aanvragen via je gemeente. Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0162 58 20 90 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.

Mijzo wil dat iedereen binnen Mijzo veilig en goed kan wonen, verblijven en werken. Daarom maken we duidelijke afspraken over wederzijdse verwachtingen en over hoe we met elkaar omgaan. Je kunt deze afspraken nalezen in dit bestand.

Je kunt contact opnemen met Mijn Zorgadvies. Zij brengen je in contact met een wijkverpleegkundige. De wijkverpleegkundige bespreekt met jou de zorgvraag en mogelijkheden, en zorgt ervoor dat de kosten door je zorgverzekeraar worden vergoed. Als je al een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) van het CIZ hebt, wordt wijkverpleging betaald uit je Wlz-indicatie. In dat geval ben je een eigen bijdrage aan het CAK verschuldigd. Meer informatie over de hoogte van de eigen bijdrage kun je opvragen bij het CAK. Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0162 58 20 90 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.

In een seniorenpluswoning blijf je zelfstandig wonen, eventueel met zorg aan huis. Vanuit deze woning kun je uiteraard gebruikmaken van de diensten en voorzieningen in onze wooncentra. Seniorenpluswoningen rondom onze woonzorglocaties zijn eigendom van de plaatselijke woningcorporaties. Heb je interesse in een woning? Dan is het noodzakelijk dat je ingeschreven staat bij de desbetreffende woningcorporatie.

Uitzonderingen

Bij woonzorglocatie Eikendonk in Waalwijk staat appartementencomplex ‘de Waard’. Deze woningen worden via Casade verhuurd, maar je kunt je hiervoor aanmelden via Mijn Zorgadvies. Indien je partner in Eikendonk woont of je een zorgvraag hebt, krijg je voorrang.

Bij woonzorglocatie Dongepark staan meerdere appartementencomplexen met zorgwoningen. Deze worden via Casade verhuurd, maar je kunt je hiervoor aanmelden via Mijn Zorgadvies.

Bij dagbehandeling staat ‘behandeling’ centraal. Er zijn diverse behandelaren van Mijzo bij de dagbehandeling betrokken. Als je hiervoor in aanmerking wilt komen, kun je dit aangeven bij je huisarts. Je huisarts stuurt vervolgens een verwijzing naar Mijn Zorgadvies van Mijzo. Op basis daarvan vragen wij toestemming aan bij je zorgverzekeraar. Als de aanvraag door je zorgverzekeraar is goedgekeurd, kun je starten met de dagbehandeling.

Casemanagement kun je aanvragen via je huisarts. De huisarts stuurt vervolgens een verwijzing naar Mijzo. Deze zorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering en gaat niet ten koste van je eigen risico. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Mijn Zorgadvies.

Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0162 58 20 90 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.

Soms kan je naaste de eigen geldzaken niet meer beheren of niet goed voor zichzelf opkomen. Als je naaste wil dat jij zijn of haar financiën en persoonlijke zaken beheert, is het verstandig om deze wens vast te leggen bij de notaris. Dit zorgt voor duidelijkheid en voorkomt later discussies met bijvoorbeeld de bank of andere betrokkenen.

Je kunt ook officieel bewindvoerder en/of mentor worden van je naaste:

  • Bewindvoerder: Je beheert de financiën volledig, omdat je naaste dat graag wil of hier zelf niet meer toe in staat is.
  • Mentor: Je helpt bij het nemen van beslissingen over de zorg. Als mentor stem je samen met de zorgaanbieder af wat er nodig is, op basis van de wensen van je naaste.

Zowel mentorschap als bewindvoering vraag je aan bij de kantonrechter. Hierbij is het belangrijk dat familieleden in de eerste lijn (zoals partner, kinderen of ouders) toestemming geven.

Geen familie beschikbaar?
Als er niemand in de omgeving is om deze taken op zich te nemen, kan de kantonrechter een professionele bewindvoerder (voor financiën) of mentor (voor zorg) aanstellen.

Aanvraag en ondersteuning
De aanvraag voor bewindvoering of mentorschap kun je indienen via de website van de Rechtspraak. Op die site vind je ook uitgebreide informatie over het proces. Daarnaast kun je altijd terecht bij maatschappelijk werk van Mijzo voor hulp of ondersteuning bij de aanvraag.

Let op
Na het overlijden van je naaste gaan de erfgenamen verder over het beheer van de financiën. De rol van de bewindvoerder eindigt op dat moment.

Voorafgaand aan je verblijf bij Mijzo

Je een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) nodig om opgenomen te worden in een instelling. Deze indicatie vraag je aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het CIZ is een onafhankelijke organisatie die beoordeelt of je in aanmerking komt voor opname in een verpleeg- of verzorgingshuis. Je kunt zelf een aanvraag doen via het CIZ. Je huisarts kan je hierbij helpen. Of je kunt contact opnemen met een zorgadviseur van Mijzo. Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0162 58 20 90 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.

Uit voorzorg inschrijven is niet mogelijk. Je hebt namelijk een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) nodig om ingeschreven te worden voor een van onze woonzorglocaties.

Als je sfeer wilt proeven op een van onze woonzorglocaties, kun je bij de meeste woonzorglocaties terecht in het restaurant voor een kop koffie of thee met iets lekkers. Voor een uitgebreide rondleiding kun je je aanmelden bij Mijn Zorgadvies.

Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0162 58 20 90 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.

Bij Mijzo bieden we op een aantal woonzorglocaties revalidatiemogelijkheden. Je komt hiervoor in aanmerking als de orthopeed of transferverpleegkundige in het ziekenhuis beoordeelt dat je na de operatie niet direct naar huis kunt. Diegene zorgt dan voor een verwijzing en meldt je aan bij onze revalidatieafdeling.

Als je naaste in het ziekenhuis ligt en er wordt gesproken over overplaatsing, dan kun je bij de transferverpleegkundige in het ziekenhuis aangeven welke locatie je voorkeur heeft. De transferverpleegkundige houdt hier rekening mee en legt dit verzoek bij onze zorgadviseurs neer. Zij bekijken de mogelijkheden en zetten als er plaats is de overplaatsing in gang.

De wachtlijsten voor de woonzorglocaties van Mijzo zijn vaak lang. Als je bovenaan de wachtlijst staat en er komt een appartement beschikbaar, moet je er rekening mee houden dat je op zeer korte termijn verhuist. Dat is binnen ongeveer één week. Informeer daarom af en toe bij je zorgadviseur naar je status. Je kunt hiervoor contact opnemen met Mijn Zorgadvies. Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0162 58 20 90 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.

Wanneer je partner verhuist naar een woonzorglocatie van Mijzo, komt er veel op je af. Het Mantelzorgcentrum heeft een aantal praktische zaken voor je op een rijtje gezet: www.mantelzorgcentrum.nl.

Tijdens je verblijf bij Mijzo

Als je een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) hebt én zorg ontvangt (thuis of in een woonzorgcentrum), ben je een eigen bijdrage aan het CAK verschuldigd. De hoogte van deze bijdrage hangt af van je inkomen en je vermogen. Je kunt de eigen bijdrage berekenen via de website van het CAK. De eigen bijdrage gaat in vanaf het moment dat je professionele zorg via de Wlz ontvangt, zoals wijkverpleging en/of dagbesteding. Maak je geen gebruik van professionele hulp, dan hoef je uiteraard geen eigen bijdrage te betalen.

De opstal- en glasverzekering zijn voor rekening van Mijzo. Overige verzekeringen betaal je zelf. Denk bijvoorbeeld aan een WA-verzekering, inboedelverzekering, ziektekostenverzekering, uitvaartverzekering en de verzekering voor een scootmobiel of elektrische rolstoel die van jou is.

Elke woonzorglocatie van Mijzo biedt een gevarieerd aanbod aan ontspanningsactiviteiten. Je bepaalt zelf of je hieraan deelneemt. Er zijn algemene voorzieningen waar je gratis gebruik van kunt maken. Daarnaast zijn er ook clubs en verenigingen waarvoor je betaalt. Je kiest zelf wat past bij jouw voorkeur en budget. Een overzicht van deze clubs, verenigingen en de bijbehorende kosten is verkrijgbaar bij de receptie van de woonzorglocatie.

Er is gratis WiFi in de openbare ruimtes van Mijzo.

Voor cliënten die op een woonzorglocatie van Mijzo wonen, zijn er geen kosten verbonden aan alarmering. Je kunt gebruikmaken van een alarmsysteem in de vorm van een halsketting of polsband met een alarmknop. Wanneer je op de knop drukt, wordt er een spreek-luisterverbinding tot stand gebracht met de verzorgende. Je kunt dan aangeven waarbij je hulp nodig hebt.

Nee, maaltijden zijn inbegrepen bij je verblijf.

Uiteraard kunnen je gasten blijven eten. Hier zijn wel kosten aan verbonden.

Dit is altijd bespreekbaar. In principe zijn kleine huisdieren, zoals een kanarie, parkiet of goudvissen, toegestaan in je appartement. Zolang je er zelf goed voor kunt zorgen. Bij geluids- of stankoverlast vragen we je om een andere oplossing te vinden voor je huisdier.

Ja, voor bepaalde aanvullende producten en diensten betaal je extra. Deze vallen niet onder de Wlz. Denk hierbij aan kosten voor het wassen van kleding en een aansluiting voor telefoon en internet. Je bent uiteraard helemaal vrij om zelf te bepalen of je van deze extra diensten gebruik wilt maken.

De familie of naaste levert het appartement of de kamer binnen 7 dagen na het overlijden leeg op.

Je levert het appartement bij een interne verhuizing binnen 1 dag leeg op.

Je hebt maximaal 6 dagen de tijd om je appartement in te richten. Het appartement wordt leeg opgeleverd. Je mag je eigen spullen meenemen, zodat het echt jouw thuis wordt.

Bij Mijzo staat veiligheid voorop. Daarom hebben we een bedrijfsnoodplan waarin staat hoe er gehandeld moet worden bij calamiteiten, zoals brand. Binnen elk team zijn getrainde bedrijfshulpverleners (BHV’ers) aanwezig die weten wat ze moeten doen in noodsituaties. Elke maand wordt het brandmeldsysteem getest en we voeren regelmatig ontruimingsoefeningen uit.

Wat gebeurt er bij brand of een calamiteit?

  • Als er brand uitbreekt, sluiten deuren automatisch om verspreiding van rook en vuur te beperken.
  • De lift wordt automatisch buiten gebruik gesteld.
  • BHV’ers en de brandweer worden direct geïnformeerd.

Wat moet jij doen bij brand?

  • Blijf rustig en wacht op instructies van een BHV’er.
  • Is de brand in je eigen appartement? Sluit dan ramen en deuren, verlaat de ruimte en sluit de deur achter je.

Wat doet Mijzo aan preventie?
Er zijn verschillende voorzieningen getroffen om brand en andere calamiteiten te voorkomen, zoals:

  • Automatische rookmelders
  • Vluchtwegen en noodverlichting
  • Brand- en rookwerende muren en deuren
  • Brandmelders, blussers en brandslangen

Wat kun jij zelf doen om risico’s te verkleinen?

  • Steek liever geen kaarsen aan op je kamer
  • Zet elektrische apparaten helemaal uit (niet op stand-by)
  • Let op snoeren en verlenghaspels
  • Zet nooit spullen op een elektrisch kooktoestel
  • Houd nooduitgangen vrij en zet ze niet vast
  • Zorg dat blusmiddelen goed zichtbaar blijven
  • Repareer geen elektrische apparaten zelf – geef een defect door aan de technische dienst of een zorgmedewerker

Meer weten?
Voor vragen of extra uitleg kun je altijd terecht bij een zorgmedewerker.

Personenalarmering

Personenalarmering met professionele opvolging is geen standaard onderdeel van het dienstenpakket van Mijzo. De wijkverpleegkundige kan indien nodig hiervoor een indicatie stellen.

Heb je géén indicatie maar wil je wel personenalarmering, dan kun je altijd kiezen voor alarmering met sociale opvolging. Je kunt hiervoor contact opnemen met organisaties die deze dienst aanbieden. MobileCare is hiervoor een samenwerkingspartner van Mijzo. Bij MobileCare schakelt de zorgcentrale afhankelijk van de zorgvraag jouw eigen contactpersoon in, óf bij een noodsituatie 112.

Met deze link kun je je eenvoudig digitaal aanmelden voor sociale alarmering bij MobileCare. Let op dat je de gegevens goed invult.

Vragen?

Je kunt voor algemene informatie over personenalarmering contact opnemen met het zorgloket van jouw gemeente of met Mijn Zorgadvies van Mijzo via 0162 58 20 90. Wil je meer informatie over personenalarmering van MobileCare, neem contact op met hun klantenservice: 020-3080231.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact met ons op.

Contact