Veelgestelde vragen
Hieronder vindt u het antwoord op veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met Mijn Zorgadvies. Zij zijn telefonisch bereikbaar via 0800 – 0202015 of per e-mail via mijnzorgadvies@mijzo.nl.
Personenalarmering
-
Personenalarmering
Personenalarmering met professionele opvolging is geen standaard onderdeel van het dienstenpakket van Mijzo. De wijkverpleegkundige kan indien nodig hiervoor een indicatie stellen.
Heeft u géén indicatie maar wilt u wel personenalarmering, dan kunt u altijd kiezen voor alarmering met sociale opvolging. U kunt hiervoor contact opnemen met organisaties die deze dienst aanbieden. MobileCare is hiervoor een samenwerkingspartner van Mijzo. Bij MobileCare schakelt de zorgcentrale afhankelijk van uw zorgvraag uw eigen contactpersoon in, óf bij een noodsituatie 112.
Met deze link kunt u zich eenvoudig digitaal aanmelden voor sociale alarmering bij MobileCare. Let op dat u de gegevens goed invult.
Vragen?
U kunt voor algemene informatie over personenalarmering contact opnemen met het zorgloket van uw gemeente of via Mijn Zorgadvies van Mijzo via 0800 0202015.Wilt u meer informatie over personenalarmering van MobileCare, neem contact op met hun klantenservice: (020)308 0231.
Algemeen
-
Zijn de zorglocaties van Mijzo rookvrij?
Alle zorglocaties van Mijzo zullen per 31-12-2024 rookvrij zijn. Zorglocatie Slotjesveste in Oosterhout is al sinds juli 2022 een rookvrije zorglocatie van Mijzo. Rookvrij betekent dat er in het pand en op het terrein niet gerookt mag worden.
-
Kan ik als thuiswonende oudere bij Mijzo terecht voor behandeling?
Jazeker, dat is mogelijk. Mijzo biedt onder andere fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, diëtiek en psychologie. Op de pagina Behandeling vindt u hierover meer informatie.
U kunt ook contact opnemen met Mijn Zorg Advies via 0800-0202015 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.
-
Ik ben op zoek naar een tijdelijke logeerplaats voor mijn naaste. Kan ik bij Mijzo terecht?
Mijzo biedt logeerzorg bij zorglocatie Oosterheem. Uw naaste kan bij deze locatie voor een korte periode terecht als u als mantelzorger met vakantie gaat of even tijd nodig heeft om op adem te komen. Mijzo neemt dan tijdelijk de zorg over.
Als u in aanmerking wilt komen voor logeerzorg, heeft u een indicatie nodig voor Wlz of Wmo. Via het CIZ kunt u een aanvraag doen voor een Wlz-indicatie. Uw huisarts kan u hierbij helpen of u kunt contact opnemen met een zorgadviseur van Mijzo. Ondersteuning vanuit de Wmo kunt u aanvragen via uw gemeente.
Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0800 – 0202015 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.
-
Ik woon of verblijf tijdelijk bij Mijzo. Wat mogen we van elkaar verwachten?
Mijzo wil dat iedereen binnen Mijzo veilig en goed kan wonen, verblijven en werken. Daarom maken we duidelijke afspraken over wederzijdse verwachtingen en over hoe we met elkaar omgaan.
U kunt deze afspraken nalezen in dit bestand. -
Ik wil graag thuiszorg/wijkverpleging. Hoe kom ik hiervoor in aanmerking?
U kunt contact opnemen met Mijn Zorgadvies. Zij brengen u in contact met een wijkverpleegkundige. De wijkverpleegkundige bespreekt met u de zorgvraag en mogelijkheden en zorgt dat de kosten door uw zorgverzekeraar worden vergoed.
Indien u reeds een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) van het CIZ heeft, wordt wijkverpleging betaald uit uw Wlz-indicatie. In dat geval bent u een eigen bijdrage aan het CAK verschuldigd. Meer informatie over de hoogte van de eigen bijdrage kunt u opvragen bij het CAK.Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0800 – 0202015 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.
-
Ik heb interesse in een aanleunwoning (seniorenpluswoning), eventueel met hulp van de thuiszorg/wijkverpleging. Hoe kom ik hiervoor in aanmerking?
In een seniorenpluswoning blijft u zelfstandig wonen, eventueel met zorg thuis. Vanuit deze woning kunt u uiteraard gebruikmaken van de diensten en voorzieningen in onze wooncentra. Seniorenpluswoningen rondom onze locaties zijn eigendom van de plaatselijke woningcorporaties. Heeft u interesse in een woning? Dan is het noodzakelijk dat u ingeschreven staat bij de desbetreffende woningcorporatie.
Uitzonderingen:
Bij locatie Eikendonk in Waalwijk staat appartementencomplex ‘de Waard’. Deze woningen worden via Casade verhuurd, maar u kunt zich hiervoor aanmelden via Mijn Zorgadvies. Indien uw partner in Eikendonk woont of u een zorgvraag heeft, krijgt u voorrang.
www.mijzo.nl/zorglocatie/eikendonkBij locatie Dongepark staan meerdere appartementencomplexen met zorgwoningen. Deze worden via Casade verhuurd, maar u kunt zich hiervoor aanmelden via Mijn Zorgadvies. www.mijzo.nl/zorglocatie/dongepark
-
Hoe kom ik in aanmerking voor dagbehandeling?
Bij dagbehandeling staat ‘behandeling’ centraal. Er zijn diverse behandelaren van Mijzo bij de dagbehandeling betrokken. Als u hiervoor in aanmerking wilt komen, kunt u dit aangeven bij uw huisarts. Uw huisarts stuurt vervolgens een verwijzing naar Mijn Zorgadvies van Mijzo. Op basis hiervan vragen wij bij uw zorgverzekeraar toestemming aan. Als de aanvraag door uw zorgverzekeraar is goedgekeurd, kunt u met de dagbehandeling starten.
-
Hoe kom ik in contact met een casemanager dementie?
Casemanagement kunt u aanvragen via uw huisarts. De huisarts stuurt vervolgens een verwijzing naar Mijzo. Deze zorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering en gaat niet ten koste van uw eigen risico. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mijn zorgadvies.
Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0800 – 0202015 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.
-
Hoe kunnen we mentorschap en/of bewindvoering regelen voor mijn naaste?
Soms kan uw naaste zijn geldzaken niet meer beheren of niet goed voor zichzelf opkomen. Als uw naaste graag wil dat u zijn of haar financiën en andere zaken beheert is het verstandig om de wensen notarieel vast te laten leggen. Dit is rechtsgeldig en voorkomt dat er op enig moment discussie ontstaat met de bank of andere belanghebbenden.
U kunt ook bewindvoerder en/of mentor worden van uw naaste. Als bewindvoerder neemt u de financiën volledig over, omdat uw familielid dit graag wil en/of zelf niet meer kan. Mentorschap is erop gericht om de zorg zo goed mogelijk samen met de zorgaanbieder af te stemmen op de wensen van uw naaste. Als mentor behartigt u, in samenspraak met uw naaste, de belangen ten aanzien van belangrijke aspecten in de zorgverlening, omdat hij of zij dit zelf niet (meer) kan. Bewindvoering en mentorschap kunnen worden aangevraagd bij de kantonrechter. Het is van belang dat familie in de eerste lijn hiervoor toestemming geeft.
Er kan ook gekozen worden om een professionele bewindvoerder (gericht op financiën) en/of mentor (gericht op zorg) aan te laten stellen door de kantonrechter. Dit gebeurt als er niemand in de omgeving is om deze zaken te regelen.
In beide gevallen kan de aanvraag gedaan worden via de site van de rechtspraak. Op deze website vindt u ook meer informatie. Daarnaast is maatschappelijk werk van Mijzo altijd bereid u, indien nodig, meer informatie en ondersteuning te bieden bij een aanvraag.
Let op! Na overlijden van de naaste nemen de erfgenamen het beheer van de geldzaken van de bewindvoerder over.
Voorafgaand aan uw verblijf bij Mijzo
-
Ik heb blijvend intensieve zorg nodig. Hoe vraag ik een verblijfsindicatie aan?
Om opgenomen te worden in een zorginstelling heeft u een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) nodig. Deze vraagt u aan bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Het CIZ is een onafhankelijk organisatie die beoordeelt of u in aanmerking komt voor opname in een verpleeg- of verzorgingshuis. Via het CIZ kunt u zelf een aanvraag doen. Uw huisarts kan u hierbij helpen of u kunt contact opnemen met een zorgadviseur van Mijzo.
Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0800 – 0202015 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.
-
Kan ik me alvast inschrijven voor een locatie en op een wachtlijst geplaatst worden?
Om ingeschreven te worden voor een van onze locaties is een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) nodig. Uit voorzorg inschrijven is dus niet mogelijk.
-
Ik wil graag een rondleiding bij één van de zorglocaties van Mijzo.
Als u de sfeer wilt proeven in een van onze locaties, kunt u bij de meeste locaties terecht in het restaurant voor een kop koffie of thee met iets lekkers. Voor een uitgebreide rondleiding kunt u zich aanmelden bij Mijn Zorgadvies.
Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0800 – 0202015 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.
-
Ik word binnenkort geopereerd aan mijn heup/knie. Kan ik bij jullie revalideren?
Bij Mijzo bieden wij op een aantal locaties mogelijkheden voor revalidatie. U komt hiervoor in aanmerking als de orthopeed of transferverpleegkundige in het ziekenhuis beoordeelt dat u na de operatie niet meteen naar huis kunt. Hij of zij zorgt dan voor een verwijzing en meldt u aan bij onze revalidatieafdeling.
-
Mijn naaste/kennis ligt in het ziekenhuis en ik zoek een revalidatie-/hospiceplaats voor hem of haar. Kan hij of zij bij Mijzo terecht?
Als uw naaste in het ziekenhuis ligt en er wordt gesproken over overplaatsing, dan kunt u bij de transferverpleegkundige in het ziekenhuis aangeven naar welke locatie uw voorkeur uitgaat. De transferverpleegkundige houdt hier rekening mee en legt dit verzoek bij onze zorgadviseurs neer. Zij bekijken de mogelijkheden en zetten indien er plaats is de overplaatsing in gang.
-
Ik sta ver bovenaan de wachtlijst. Hoe snel kan de opname plaatsvinden?
De wachtlijsten voor de locaties van Mijzo zijn vaak lang. Als u bovenaan de wachtlijst staat en er komt een appartement voor u beschikbaar, dient u er rekening mee te houden dat u op zeer korte termijn, ongeveer binnen één week, verhuist. Informeer daarom af en toe bij uw zorgadviseur naar uw status. U kunt hiervoor contact opnemen met Mijn zorgadvies.
Mijn Zorgadvies is bereikbaar via 0800 – 0202015 of mijnzorgadvies@mijzo.nl.
-
Mijn partner verhuist naar een zorglocatie van Mijzo. Wat verandert er voor mij op administratief en financieel gebied?
Wanneer uw partner verhuist naar een zorglocatie van Mijzo, komt er veel op u af. Het mantelzorgcentrum heeft een aantal praktische zaken voor u op een rijtje gezet: www.mantelzorgcentrum.nl.
Tijdens uw verblijf bij Mijzo
-
Hoe hoog is de eigen bijdrage die ik moet betalen?
Als u een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg) heeft én zorg afneemt (thuis of bij opname in een woonzorgcentrum) bent u een eigen bijdrage aan het CAK verschuldigd. De hoogte van uw eigen bijdrage is afhankelijk van uw inkomsten en eigen vermogen. U kunt uw eigen bijdrage berekenen via de site van het CAK.
De eigen bijdrage gaat in vanaf het moment dat u professionele zorg via de Wlz ontvangt (dus ook wijkverpleging en/of dagbesteding). Wanneer u geen gebruikmaakt van professionele hulp, hoeft u uiteraard geen eigen bijdrage te betalen.
-
Hoe moet ik verzekerd zijn wanneer ik in één van de zorglocaties van Mijzo woon?
De opstal- en glasverzekering zijn voor rekening van Mijzo. Overige verzekeringen, zoals een W.A. verzekering, inboedelverzekering, ziektekostenverzekering, uitvaartverzekering en de verzekering voor een scootmobiel of elektrische rolstoel die van uzelf is, blijven voor eigen rekening.
-
Hoe kan ik betalen bij de zorglocaties van Mijzo?
Binnen de zorglocaties van Mijzo kunt u betalen met een (bank)betaalpas of Mijzo-pas. Dit geldt voor bestellingen in het restaurant, een aankoop in een van de winkels of voor het betalen van een activiteit of service. Het is niet mogelijk om contant te betalen. Cliënten ontvangen de Mijzo-pas in de eerste dagen nadat zij in een van onze locaties komen wonen via de locatie of afdeling.
-
Worden er activiteiten georganiseerd binnen de locaties?
Iedere locatie van Mijzo heeft een aanbod aan ontspanningsactiviteiten. U bepaalt zelf of u hieraan deelneemt. Er zijn algemene voorzieningen die u gratis kunt bijwonen. Naast het algemene aanbod zijn er ook clubs en verenigingen. Deelname hieraan is niet gratis. U maakt de keuze die past bij uw voorkeur en bij uw budget. Het overzicht van de clubs en verenigingen en de kosten hiervan is beschikbaar bij de receptie van de locatie.
-
Is er WiFi op de locaties van Mijzo?
Er is gratis WiFi in de openbare ruimtes van Mijzo.
-
Zijn er kosten verbonden aan alarmering?
Voor cliënten die in een zorglocatie van Mijzo wonen zijn er geen kosten voor alarmering. Zij kunnen gebruikmaken van een alarmsysteem in de vorm van een halsketting of polsband waar een alarmknop op zit. Door het indrukken van de knop wordt een spreekluisterverbinding tot stand gebracht met de verzorgende. De cliënt kan dan laten weten waar hulp bij gewenst is.
-
Moet ik betalen voor de maaltijden?
Nee, maaltijden zijn inbegrepen bij het verblijf. Er worden geen extra kosten berekend.
-
Kan een gast blijven eten?
Uiteraard kunnen uw gasten blijven eten. Hier zijn wel kosten aan verbonden.
-
Zijn huisdieren toegestaan?
Dit is altijd bespreekbaar. In principe zijn kleine huisdieren zoals een kanarie, parkiet of goudvissen op uw appartement toegestaan, mits u er zelf goed voor kunt zorgen. Bij geluids- of stankoverlast verzoeken wij u om iets anders te regelen voor uw huisdieren.
-
Zijn er bijkomende kosten voor het verblijf?
Ja, bepaalde aanvullende producten en diensten vallen niet onder de Wlz, zoals de kosten voor wassen en een aansluiting voor de telefoon en internet. U bent uiteraard geheel vrij in uw keuze deze wel of niet af te nemen.
-
Hoeveel tijd krijg ik om mijn appartement in te richten?
U heeft maximaal 6 dagen de tijd om het appartement in te richten. Het appartement wordt leeg opgeleverd. U mag uw eigen spullen meenemen, zodat het echt uw thuis wordt.
-
Hoeveel tijd is er om het appartement leeg op te leveren bij een interne verhuizing?
Het appartement dient bij een interne verhuizing binnen 1 dag leeg opgeleverd te worden.
-
Hoeveel tijd is er om het appartement leeg op te leveren na overlijden?
De familie of naaste dient binnen 7 dagen vanaf de dag van overlijden het appartement/de kamer leeg op te leveren.
-
Hoe wordt binnen Mijzo omgegaan met brandpreventie en calamiteiten?
Mijzo heeft een bedrijfsnoodplan waarin vermeld staat hoe er gehandeld moet worden als zich een calamiteit voordoet. Binnen een team zijn geschoolde bedrijfshulpverleners (BHV’ers), die accuraat kunnen handelen als dat nodig is. Tevens wordt maandelijks het brandmeldinstallatiesysteem getest en er worden regelmatig ontruimingsoefeningen uitgevoerd.
In geval van brand vragen we om de rust te bewaren en te wachten op instructies van de BHV’er. Is de brand in uw eigen appartement? Sluit ramen en deuren. Breng uzelf in veiligheid, verlaat de ruimte en sluit de deur.
Bij een melding sluiten deuren automatisch. Tijdens een melding is de lift buiten gebruik. De brandweer en BHV worden automatisch geïnformeerd.
Om brand en overige calamiteiten te voorkomen, zijn preventieve voorzieningen getroffen, zoals automatische rookmelders, goede vluchtwegen, rook- en brandwerende scheidingen, (nood)verlichting, brandmelders, -blussers en –slangen.
Ook u kunt een aantal zaken in acht nemen:
- Steek liever geen kaarsen aan op uw kamer
- Zet elektrische apparaten niet op stand-by, maar uit
- Let op de ligging van haspels en kabels
- Zet geen spullen op een (elektrisch) kooktoestel
- Houd de nooduitgang altijd vrij zijn en zet deze niet vast
- Zorg ervoor dat blusmiddel altijd goed zichtbaar is
- Repareer nooit zelf elektrische apparaten, maar geef een defect aan bij de technische dienst of zorgmedewerker
Voor meer informatie kunt u bij de zorgmedewerker terecht.