Binnen Mijzo willen we de zelfstandigheid van ouderen versterken, ook in hun dagelijkse verzorging. Iedereen wil immers graag onafhankelijk zijn. Bovendien zijn er onvoldoende medewerkers om de zorg op de huidige manier te blijven bieden en moeten we dus echt anders gaan kijken naar de zorg.
Op dit moment onderzoeken we daarom in samenwerking met High Tech Alliance en TNO de mogelijkheden voor een innovatief systeem waarmee mensen met fysieke beperkingen ten gevolge van ouderdom, zich zelfstandig kunnen blijven douchen. We brengen het was- en aankleedproces van cliënten in kaart en onderzoeken de mogelijkheden om dit proces te automatiseren. Het uiteindelijke doel is een technologisch hulpmiddel te ontwerpen dat cliënten hun zelfstandigheid laat behouden, versterkt of teruggeeft. In de eerste fase van het onderzoek gaat het om een ontwerp als resultaat, nog niet om een functionerende robot.
Het systeem, dat wij de wasbot noemen, moet ervoor zorgen dat ouderen hun dagelijkse verzorging zelfstandig kunnen (blijven) uitvoeren. Uiteindelijk is het systeem bedoeld voor mensen die thuis wonen. Zo kunnen zij zelf bepalen wanneer ze opstaan en douchen en de regie over hun leven behouden. Dit verhoogt de kwaliteit van leven en zorgt ervoor dat zij langer thuis kunnen blijven wonen. Daarnaast ontlast het de zorg. Aangezien we de mogelijkheden makkelijker binnen onze locaties kunnen onderzoeken, starten we het project binnen Mijzo. Bovendien zijn ook in het verpleeghuis zeker voordelen te behalen als cliënten zelfstandiger kunnen blijven of worden.
Systemen die al op de markt zijn, nemen we mee in het onderzoek. Hoewel deze systemen slechts gedeeltelijk een oplossing bieden voor onze onderzoeksvraag, kan een combinatie van bestaande oplossingen wellicht de uitkomst van ons onderzoek versnellen.
In gesprek met cliënten over de wasbot
Om een beeld te krijgen van wat cliënten ervan vinden om bij het wassen en aankleden niet meer te worden geholpen door een zorgmedewerker, hebben we een aantal interviews afgenomen. Het betreft cliënten die veel hulp nodig hebben bij de persoonlijke verzorging.
Huidige situatie
Cliënten geven aan dat ze het belangrijk vinden om zich schoon en fris te voelen. Ze hebben vaak veel hulp nodig en ervaren dat medewerkers heel deskundig zijn en de juiste hulpmiddelen tot hun beschikking hebben. Een aantal cliënten vindt het gebrek aan privacy vervelend en vindt het ongemakkelijk om zich steeds weer letterlijk bloot te moeten geven aan verschillende medewerkers.
Hoe denken cliënten over een wasbot?
Men kan zich moeilijk iets voorstellen bij een wasbot. Zorg en verzorging wordt gezien als iets wat door mensen gedaan moet worden. Cliënten verwachten dat een robot niet zo maar kan bieden wat ze nodig hebben. Na de eerste terughoudende reacties volgen andere antwoorden. Men vindt het fijn om (weer) zelfstandig te zijn. Ook zien cliënten dat medewerkers het zwaar hebben en ze weten dat er in de toekomst nog minder zorgmedewerkers zijn. Het nut en de noodzaak van een robot wordt dus wel gezien.
Conclusie
Het idee van een wasbot wordt door de geïnterviewden niet bij voorbaat afgewezen. Men kan zich er alleen nog heel moeilijk iets bij voorstellen, zowel qua uiterlijk, functionaliteiten als haalbaarheid. Als de robot veilig is en doet wat nodig is, zouden cliënten deze zeker uitproberen.