Hoe innovaties kunnen bijdragen aan werk- en leefgeluk

Innovatiever werken, zonder dat het te technisch wordt: het kán!

Technologische vernieuwingen kunnen helpen om het werk voor zorgmedewerkers makkelijker en het leven van cliënten aangenamer te maken. Welke zorginnovaties gebruiken we al? Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers, maar ook cliënten en hun naasten, innovaties omarmen? Drie collega’s vanuit verschillende zorgorganisaties in de regio vertellen hierover tijdens een rondetafelgesprek. 

Weet welke mogelijkheden er zijn

Nu al zijn er oplossingen die het welzijn van cliënten verbeteren en het werk van zorgprofessionals makkelijker maken of overnemen. Voorbeelden? Slim incontinentiemateriaal met een sensor kan natte kleding of een nat bed voorkomen. Een heupairbag beschermt een cliënt bij een val. Virtual reality laat zorgmedewerkers of familieleden kennismaken met de belevingswereld van een persoon met dementie. En een knuffelpoes- of hond met een accu kan levensecht reageren op aanrakingen en geluid maken. Dat zorgt weer voor een stuk gezelligheid en leefgeluk.

Maak jezelf digiwijzer

Hulpmiddelen veranderen, maar het werk van zorgprofessionals ook. Een innovatie als spraakgestuurd rapporteren kan administratief werk eenvoudiger maken. Beeldbellen met cliënten bespaart (reis)tijd. Maar niet iedereen is even digivaardig, weten digicoach Rosewieta Fernandes en beleidsmedewerker Annelies van Doornewaard. Annelies: “Het blijkt soms lastig om de techniek onder de knie te krijgen. Een digicoach kan daarbij helpen, maar je eigen collega’s ook.”

“Innovatieve hulpmiddelen kunnen bijdragen aan het welzijn en de veiligheid van cliënten. Ga met collega’s, cliënten en familieleden het gesprek aan over het waarom en het resultaat en dan pas over de techniek.”

Tip van Rosewieta

Praat samen over het waarom

Rosewieta en de andere digicoaches helpen collega’s hun digitale vaardigheden te vergroten. Ook ondersteunen ze bij nieuwe werkmethoden. “Met de heupairbag kunnen ernstige heupfracturen worden voorkomen. Maar voor welk type cliënten is dit hulpmiddel geschikt? Hoe breng je hem aan? Hoe begeleid je je cliënt daarbij en hoe bespreek je dit met de familie? Ze roept collega’s op om hun ervaringen en kennis te delen, zodat ook andere zorgmedewerkers er gebruik van gaan maken. Rosewieta: “We moeten het samen doen!”

“Blijf alert op je eigen werkgeluk en het welzijn van de cliënt. Innovaties hoeven niet in één klap alles wat vertrouwd is te vervangen.”

Tip van Maarten

Zorg voor een goede balans

We weten het allemaal: ook de komende jaren blijft er een tekort aan gekwalificeerde zorgmedewerkers. “Vanuit efficiencyoverwegingen zijn innovaties nodig. De techniek kan ons sneller laten gaan. Maar we moeten er niet in doorslaan”, zegt manager Zorg, Behandeling en Innovatie Maarten Heisen. “Vul bijvoorbeeld een deel van je klantcontacten in met beeldbellen en het andere deel met thuisbezoeken.” Technische innovaties zijn waardevol, maar je moet niet vergeten om ook op een ander vlak te innoveren, vindt Annelies. “Binnen Amaliazorg is een pilot gedraaid waarbij we de taken in het team anders hebben verdeeld. De medewerker van de huishoudelijke dienst en de huiskamermedewerker schoven een stukje op richting zorgverlening, zodat de deskundigheid van een verzorgende IG of verpleegkundige optimaal kon worden ingezet. Door het anders verdelen van de taken bleek er minder zorgpersoneel nodig. Dat is ook een vorm van vernieuwing.”

“Spreek een andere taakverdeling af in het team, zodat de deskundigheid van bijvoorbeeld een verpleegkundige optimaal kan worden ingezet.”

Tip van Annelies

Rosewieta Fernandes werkt ruim 20 jaar in de ouderenzorg. Ze is gediplomeerd verpleegkundige en sinds twee jaar werkzaam als digicoach bij Avoord.

Annelies van Doornewaard studeerde HBO Verpleegkunde en Gezondheidswetenschappen. Sinds 2000 werkt ze als beleidsmedewerker in de ouderenzorg en vanaf 2017 bij Amaliazorg.

Ook Maarten Heisen werkt bij Amaliazorg, als manager Zorg, Behandeling en Innovatie. Hij begon in 1998 als leerling Verpleegkunde A in een ziekenhuis en is inmiddels tien jaar manager in de zorgsector.

Het rondetafelgesprek maakt onderdeel uit van de campagne Hoe dan? Zo!, een initiatief van de VVT-organisaties in West- en Midden-Brabant. In deze campagne vertellen medewerkers en cliënten hoe anders werken er voor hen uitziet, hoe ze dit ervaren en wat het de medewerker én cliënt oplevert.

Wat Mijzo nieuwsgierig maakt

Zorgadvies: 0800-0202015
Stuur een e-mail